Според главния хирург на САЩ Вивек Мурти децата на 13 години са твърде малки за онлайн присъствие в социалните медии, защото въпреки че сайтовете вече им позволяват да се присеъединят, ранните тийнейджъри все още са в процес на развитие на своята идентичност.
Към момента Meta, Twitter и множество други гиганти в социалните медии позволяват на 13-годишни да се присъединят към техните платформи.
Вижте още: Сбогом и благодаря за Фейсбука
Въз основа на данните, които е анализирал, Мурти вярва, че 13 години е твърде ранна възраст. Той приканва да се замислим какво се случва със самооценката и взаимоотношенията на подрастващите в често изкривената действителност в социалните медии, която им прави мечешка услуга.
Броят на тийнейджърите в социалните медии предизвиква тревога сред медицинските специалисти.
Те посочват нарастващия брой изследвания за вредата, която подобни платформи могат да причинят на подрастващите.
Мурти признава какво предизвикателство е да задържиш децата далеч от тези платформи предвид тяхната популярност, но предполага, че родителите могат да постигнат успех, ако са единни в позициите си и не се опитват да се състезават кой е по-готин пред децата с „вратички“ в правилата.
Ако родителите могат да се обединят и да заявят групово, като единен фронт, че няма да приемат децата им да използват социалните медии до 16, 17, 18 или на каквато и да е възраст, която изберат, това е много по-ефективна стратегия за гарантиране хигиена в социалните медии, отколкото ако всяко семейство трябва да се бори с въпроса самосиндикално.
Вижте още: Изберете най-подходящата възраст за детски профил в социалните медии
За тийнейджърите времето, прекарано в социалните медии, е особено рисково.
Ново изследване предполага, че редовното „чекване в социалките“ може да промени тяхната мозъчна химия.
Според проучване, публикувано през януари 2023 г. в JAMA Pediatrics, учениците, които ползват социални медии по-редовно, показват по-голяма неврална чувствителност в определени части на мозъка си, което прави мозъците им по-чувствителни към социалните последствия с течение на времето.
Психиатри като д-р Адриана Стейси посочват този феномен от години.
Стейси, която работи предимно с тийнейджъри и студенти, е съобщавала в CNN, че използването на социалните медии освобождава завишени обеми допамин в мозъка – по същия начин, по който това се случва при употребата на кокаин или ползването на смартфон генерално – и мозъкът ни иска да продължи да употребява, така се поражда зависимостта. Конкретно тийнейджърите са изложени на по-висок риск в сравнение с възрастните, защото тази част от мозъка им, която отделя допамин, всъщност е хиперактивна в сравнение със същата при възрастните. Веднъж „закачени“, тийнейджърите не могат да бъдат мотивирани да правят нещо друго.
Най-новите проучвания показват и други начини, по които прекомерното време пред екрана може да повлияе на развитието на мозъка. При малките деца, например, прекомерното време пред екрана е значително свързано с по-слаби нововъзникващи умения за грамотност и способност за използване на изразителен език.
Мурти отрича идеята, че децата са способни на самоконтрол в социалните медии и че едва ли не сами са отговорни, ако се пристрастят.
Според него противопоставянето на юноши срещу Big Tech „просто не е честна битка“. Гигантите в областта на социалните медии разполагат с едни от най-добрите дизайнери и разработчици на продукти в света, които са проектирали крайния им продукт така, че да гарантира, че хората увеличават и увеличават времето, прекаранот там. И ако кажем на дете, използвай силата на волята си, за да контролираш колко време прекарваш, го изправяме срещу най-великите продуктови дизайнери и маркетингови механизми в света.
Случващото се обаче не е извън нашия контрол – точно както е и при всички други рискове на технологичното развитие, които изискват, от една страна, регулация, а от друга – широк обществен консенсус относно етичните си аспекти.
*По CNN.
Вижте още: