Старата поговорка, че по-весело се плаче в нова кола, отколкото в трамвая, е вярна, но и не съвсем. В свят, в който всичко си има цена - от кафе с канела до онлайн курс по "Как да станеш милионер в три лесни стъпки", едно момиче може да си купи на практика всичко. Но какво всъщност му е нужно?
Въпреки разпространеното обществено мнение, жените не харчат повече, а по-различно.
Жените са по-склонни да харчат пари за семейство, подаръци, здраве и образование, докато мъжете - за технологии, пътуване и хобита, инвестиции.
В магазина жената не е просто клиент - тя е икономическа сила с добра преценка и списък за пазаруване. Често тя обмисля покупките повече, сравнява продукти, чете отзиви.
Пазарува по-планирано, но отделя повече време, като добавя и социална функция - споделяне с приятелки, преживяване, време за себе си.
Купуваме храна, дрехи, техника, почивки. Купуваме и усещания - престиж, увереност, усещане за контрол, комфорт. Купуваме и терапии, макар често под формата на нова чанта или абсурдно скъп гел за лице.
Данните показват, че жените взимат повече от 80% от потребителските решения в домакинството - от тоалетна хартия до автомобил.
Ако ви се струва, че мъжът "управлява" парите, спомнете си кой решава какъв ще е цвета на плочките в банята и какво мляко да се купи.
Жените, според проучвания, са по-добри в спестяването, но по-често изпитват вина, когато харчат пари за себе си. "Да си купя ли тези обувки за 200 лв.? Ами... детето май има нужда от нова шапка..." - и в повечето случаи резултатът е в полза на детето. Не защото сме чак толкова добри майки, по-скоро защото ни се иска.
Според проучване на Gallup от 2024 г., 59% от хората вярват, че повече пари означават по-щастлив живот. Учените обаче са установили, че "прагът на щастие" се намира около 75 000 долара годишно - след това допълнителните доходи не носят емоционална удовлетвореност. Имаме доста да поработим, докато го достигнем.
Средният българин все още "живее от заплата до заплата", но само 68% го признават открито. Това означава, че няма спестявания, живее с краткосрочни средства, и е показател за мащабна финансова несигурност в обществото.
Какво си купува тогава българката?
Според проучване на Nielsen България (2024 г.), 74% от жените споделят, че поне веднъж месечно си купуват нещо "само за себе си".
Над 65% предпочитат да харчат пари за грижа и външен вид, отколкото за техника. Българката обича да се поддържа - и въпреки бюджетните ограничения, много жени споделят, че това е тяхната форма на малък личен лукс, дори в трудни месеци.
Дрехи - най-често "на промоция", но и "втора употреба". Здраве - йога, фитнес, витамини, психотерапия, кратки пътувания в природата, с чувство за вина, но все пак...
Това е категорично нова тенденция, която отчитат специалистите - жените започват да гледат на себе си като на приоритет, а не само на "тази, която се грижи за всички".
Изненадващо е, че много българки харчат за книги, курсове и самоусъвършенстване. Езици, дигитални умения, готвене, бродиране, творческо писане, популярна психология - изборът е огромен.
Много жени купуват онлайн обучения като начин да инвестират в себе си - било то за кариера, хоби или бягство от рутината. Това е един добър начин да кажем: "Искам да се развивам, защото и аз съм важна"!