Отиде си още една икона от модата на миналия век. Кой беше Джорджо Армани?
Истинската красота е в баланса между удобство и изисканост - това са думи на Джорджо Армани, когото светът загуби на 4 септември.
Елегантност, простота и неподправена класа са основите на неговата естетика, която се превърна в запазена марка на бранда.
С неговото отсъствие губим не само създателя на костюма, който промени модерния силует, но и личността, която издигна италианската мода в символ на световна класа.
Остана ни споменът за човек, който вярваше, че модата е култура, отношение, жест към света.
Роден през 1934 г. в Пиаченца, Италия, той създава прочутата собствена марка през 1975 г.
Изгражда една от най-големите модни империи в света, включваща не само дрехи, но и парфюми и козметика, аксесоари, интериор и дори хотели и шоколад.
Марката, която носи името му, се оценява на над 10 милиарда долара.
Армани притежаваше ресторанти, барове, клубове и баскетболния отбор EA7 Emporio Armani Milan, но беше вегетарианец, не пиеше алкохол и самият той се обличаше в черно.
Преди да посвети живота си на модата, учи медицина в университета в Милано, след като прочел "Цитаделата" на Арчибалд Кронин.
Дори работи известно време в болница, служи и във военна болница във Верона.
Опитът му с човешкото тяло и анатомията по-късно силно влияе върху начина, по който създава дрехите си - удобни, свободни и естествени.
Ето още 10 изненадващи факта, които не знаехме за него:
1. Случайността го отвежда в модната индустрия
На 23 г. той работи като стажант и витринист в универсален магазин в Милано.
За да стартира собствена компания през 1975 г., залага своя Volkswagen Beetle и инвестира средствата като начален капитал.
2. Част от успеха на бранда се дължи на факта, че дрехите, които Армани създава, крият несъвършенствата на жените.
"Разбира се, промених имиджа на хората. Не отричам, че го дължа преди всичко на жените с несъвършени фигури.
Те се чувстваха защитени в моите дрехи, ние работихме, за да превърнем несъвършенствата им в предимства", казва самият той.
3. "Не мога да творя и да мисля за пари едновременно",
казва още той, но въпреки това изявление показва завиден бизнес усет и е истински работохолик.
4. Получава слава на отмъстителен човек, конфликтите с когото имат сериозни последствия.
5. Твърдо вярва, че уменията му са по-добри от тези на колегите му.
6. Армани става първият дизайнер на висша мода, който излъчва на живо ревюто си на Armani Privé пролет/лято 2007 по време на седмицата на модата.
7. Подкрепя спорта и киното
За Летните олимпийски игри през 2012 г. в Лондон облича целия италиански отбор в нови тъмносини комплекти.
Първата му филмова работа са костюмите за Ричард Гиър във филма "Американско жиголо" от 1980 г., облича и героите от последния филм на Скорсезе "Вълкът от Уолстрийт".
Сред звездите, носили неговите перфектни костюми, са Леонардо ди Каприо, Кевин Костнър, Клайв Оуен, Джъстин Тимбърлейк, Джоди Фостър, Кейт Бланшет, Ан Хатауей, Марго Роби и т.н.
8. Звезди като Дейвид Бекъм и Меган Фокс са лица на Armani Jeans,
като потърждават умението на големия дизайнер да привлича знаменитости, създавайки уникално взаимодействие между света на модата и аурата на звездите.
Самият той не обича да носи дрехи по собствен дизайн, предпочита по-небрежен стил и вярва, че личният му стил трябва да бъде дискретен, изчистен и непретенциозен.
9. Първият му успех идва с линията якета бомбър, които пренаписват правилата за връхно облекло.
Създава униформи и за италианската полиция, както и за таксиметровите шофьори.
10. Възхищава се на гардероба на Марлене Дитрих, чието умение да носи мъжки костюми изумявало въображението му и го вдъхновявало.
Андрогинността се превъръща в специална тема в творчеството на Армани, а в неговия свят тя засяга по-скоро жените, отколкото мъжете.
Малко неща подчертават многоизмерността и сложността на женския характер и дават желания ефект на power-dressing, както мъжки костюм върху женската фигура, убеден е той.