Знаете ли какво е food porn – това е всяко изображение на храна, което предизвиква обилна саливация. Пиле с хрупкава кожичка, златисти пържени картофи, искрящо шампанско, лъскави, сякаш току-що откъснати ягоди – този свят е толкова близо до реалния, колкото отношенията между домакинята и водопроводчика в порното. Лубрикантите играят съществена роля и в двата случая.
За прелъстителния вид на храната отговаря стилистът на храна – това е човекът, който боядисва ягодите с червило, залива пилето с политура, за да добие „хрупкава коричка“ за кадъра. Измамници ли са тези хора, съвсем не – те импровизират според ситуацията. Реалността на храната напомня тази на еротиката в скандинавското кино – тоест болезнен натурализъм, лишен от елементарна фотогеничност.
По време на една десетчасова сесия, колкото горе-долу траят ангажиментите, стилистите решават множество проблеми и кризи, възникващи в хода на работата. Няма дзадзики наблизо? Използвайте майонеза или бита сметана. Клиентът иска пуйката да има по-апетитна кожичка – добре е да имате червена боя под ръка.
„Когато снимаш, не можеш просто да спреш и да кажеш, ох, забравих това – обяснява Дениз Стилман, стилист на храна от Ориндж Каунти, която е в бизнеса от 26 години. – Просто трябва да сте сигурни, че сте взели достатъчно неща, за да покриете всяка стиуация и непрестанно да се питате: какво още може да се обърка?“
„Аз съм нещо като стилист и гримьор на храна – казва Шарлот Омнес, която пък работи в Ню Йорк. Ако видите модели да дефилират на репетиция, няма да се впечатлите особено, но когато излязат облечени и гримирани на самото шоу, възкликвате „Уау!“
Ето и някои съвети на стилистите за любителите на снимки с храна в Инстаграм.
Мексиканската храна не е много фотогенична
Енчилади, потопени в сос с плуващи бобени зърна, няма как да излезе добре от само себе си , нужна е работа. Затова питките се пълнят с инстантно картофено пюре, после идва аранжирането на парченцата месо и зеленчуци и накрая сиренето отгоре се разпатя с горелка.
В истинския живот такосите са истински бъркоч, за да ги заснеме хубаво Ким Крейча ги е залепила един друг и е сложила вътре козметични гъбички, за да стоят отворени, месото е от боядисани кубчета. Всичко е напръскано с препарат, носещ не-апетитното име WD-40, за да заблести. Вместо домати са използвани чушки за по-наситен цвят, а бобът е залят с царевичен сироп, за да изглежда лъскав и пресен.
Млякото от рекламите е шампоан
Във филмите за големи виждаме жени, които се разхождат у дома на високи токчета в оскъдно бельо. В рекламите за зърнени закуски виждаме как млякото щедро се лее в купата. Истинското мляко обаче създава проблеми на фотографите. Мюслито много бързо се накисва в него и не изглежда добре. Решението – смес от шампоан и слънцезащитен лосион.
Други предпочитат доброто старо лепило. Опре ли до реклами, професионалистите рядко използват истинско мляко и то в много малки количества.
Кафе се прави най-добре от соев сос и желатин
Черното кафе също не е много фотогенично, а ако се снимат истинско капучино и лате – тяхната пяна сляга много бързо. Затова стилистите използват комбинация от соев сос, желатин и вода, за да изглежда всичко гладко и пенливо.
Общо взето, стилистите се опитват да работят с истински продукти, когато е възможно. Но пяната на кафеените напитки се прави от сапунена пяна, която се слага с капкомер.
Стилистите рядко използват алкохол, когато снимат напитки
И тук се работи с желатин и боя, но всъщност най-важното при снимките на коктейли например, са детайлите – кубчетата лед, мехурчетата и пяната – те създават усещане за свежест.
За коктейл Маргарита и Дайкири професионалистите пак опират до желатин, който изглежда като натрошен лед, когато се смеси с течност. Също така се използва пластмасов или акрилен лед, истинският би се топял много бързо от топлината на прожекторите. Запотените чаши пък се пръскат с… дезодорант.
Най-разпространените рецепти за сладолед включват глицерин, пудра захар и растителна мазнина. Кремът за бръснене влиза в ролята на бита сметана.
Добър апетит!