Вчера стана ясно, че социалната платформа Instagram се е самосезирала и в най-скоро време ще премахне всички купени последователи, коментари и like-ове.
Този ход от страна на Instagram ще е удар по инфлуенсърството и у нас. Последните няколко години социалните мрежи се превърнаха във важен маркетингов инструмент, който освен от модни марки, в България се ползва много активно и от големи вериги като Billa, Kaufland или Lidl. Поради ограничения кръг от инфлуенсъри у нас на фона на вълната в Европа и по света, често се стига до пренасищане с рекламни постове. На ден могат да се видят по няколко поста в един единствен профил, които са от промотиране на козметична процедура, през „бодване“ в известен ресторант до дръзка реклама на нощен клуб.
Наблюдава се и друг феномен – неособено известни български профили имат повече последователи от Григор Димитров, което на практика е невъзможно. Купуването на лайкове и последователи е много лесно и се предлага от множеството инстаграм приложения. То работи на принципа „ти следваш и лайкваш“ и получаваш същото. Срещу 10-15 долара на седмица могат да се постигнат впечатляващи за българския пазар резултати.
Така този бизнес в България стана много популярен, тъй като докато си седиш на дивана можеш да печелиш пари. Щрак и взимаш 1000 лева. Фирмите предпочитат да дават пари на инфлуенсъри, защото им изглежда доста по-органично, а не и на последно място им излиза по-евтино, отколкото телевизионна рекламна кампания или друг тип промотиране. Освен това рекламният пазар обича новите и модерни неща.
Досега хората, които получават възможността да станат рекламни лица на даден продукт, са тези които притежават хиляди последователи. Сега, когато бъде направена тази реформа от страна на Instagram, ще бъдат заменени хората с fake последователи, от такива които наистина има смисъл да рекламират даден продукт. По този начин вече ще има логика от заплащането, което ще получи даден инфлуенсър.
Ето защо това действие от страна на социалната платформа е важно не само за обикновените фенове на Instagram, но и за рекламните компании. Българските инфлуенсъри трябва да се научат да означават всеки пост с рекламна цел, че е такъв, за да не бъдат заблуждавани хората, които по някаква причина са решили да следват съответния човек.
Инфлуенсъри от цял свят – обединявайте се!