Колкото и хората да са непредвидими в реакциите си, има трикове в общуването, които почти винаги дават отлични резултати. Ако можеш да комуникираш правилно, да казваш и извършваш точните действия в подходящия момент, общуването с околните се улеснява сякаш по магически начин.
Във форум на Reddit потребителят Orthopod_ace задава въпроса: „Кой е най-добрият психологически трик, който знаете?“ и получава мненията на около 2000 души.
Много от отговорите се въртят около лесни за научаване социални трикове, които помагат на човек да промени чуждите нагласи, мнения и поведение.
Ето обобщение с 15 от най-добрите психологически трика, подпомагащи личните отношения. Много от изброените номера действат на подсъзнателно ниво, затова и почти гарантирано дават резултат.
Известно е, че всяка илюзия за избор, която можете да предложите на едно дете например, върши чудеса. „Време е за лягане, искаш ли първо да отидеш на гърне или предпочиташ първо да си измиеш зъбите?“, „Зелен фасул ли предпочиташ или царевица към пилешките си хапки тази вечер?“, „Първо книгите ли избираш да прибереш или първо пъзелите?“.
Фокусирайки вниманието на детето върху възможността за избор между дребните неща, отвличате вниманието му от възможността например изобщо да не мие зъби, или да не вечеря, или да не си прибере играчките.
Илюзията за избор е чудесен, великолепен начин да се управляват деца. Но също и индивиди, както и народи. Замислете се за този психологически трик следващия път, когато гласувате. Възможно ли е две партии да ви разиграват, за да ви дарят „илюзия за избор“, или наистина имате избор между различия?
Запазването на мълчание или управляването на тишината действа магически при тъговията. Вместо да хвалите една стока – мълчете и оставете отсрещната страна да вземе инициативата. Ще видите, че ако клиентът е решил да купува нещо, той ще го купи, без и дума да казвате. Ако много говорите и хвалите съответната стока – най-много да го откажете. Неудобната тишина също е вълшебна. Научете се да мълчите в правилния момент.
Запазването на мълчание действа и ако смятате, че някой ви лъже. Лъжещият инстинктивно ще продължи да се опитва да ви убеждава и често ще добавя още по-забележими преувеличения – така ще го хванете.
Мълчанието работи чудесно и при кол центровете, когато служител трябва да се справи с ядосани обаждащи се. И винаги имате правдоподобно извинение, че мълчите: „Просто се опитвам да се уверя, че не прекъсвам изречението ви“.
Вижте още:
10-те правила на емоционално интелигентните хора
Ако винаги поздравявате хората така, сякаш наистина се радвате да ги видите, те също ще демонстрират радост, че ви виждат. Това работи чудесно, ако сте в сферата на обслужването на клиенти и не искате да се сблъсквате с лошо отношение.
Освен това и представа си нямате колко хора живеят с чувството, че са невидими, че присъствието им няма значение, че никой не ги забелязва, че са в тежест и т.н. Ако получат топъл, личен поздрав, за много от тях това наистина има значение.
Ако някой ви крещи, магическото изречение е: „Мисля, че разбирам, но бихте ли могли да формулирате проблема по друг начин, за да ми помогнете да го проумея по-добре?“ 9 от 10 пъти ядосаният човек се спира и следващата му атака е далеч по-спокойна и обмислена.
Идеята е да накарате човека отстреща активно да се замисли какво точно казва и защо. Друга магическа формула е: „Чувам те, но ми трябва минута, за да преработя онова, което казваш“. По някаква причина това успокоява хората.
Ако хвалите хората, подчертавате и изтъквате най-добрите им качества и всички положителни неща, които правят, и това, което харесвате в поведението им – те ще се представят по-добре и ще правят всичко възможно да оправдаят вашето очакване. Същото важи и ако се отнасяте към тях като към неудачници и изтъквате само това, което правят погрешно; те също ще действат съобразни с вашите очаквания.
Това, че някой ви задава въпрос, не означава, че е нужно отговорът ви да му хареса. Ако пита нещо по сложна тема, не е проблем да кажете: „Не мисля, че имам достатъчно информация“ или „Струва ми се, че трябва да обмисля по-добре отговора“, ако не се чувствате комфортно да отговорите.
Когато се опитвате да установите връзка с някого, имитирайте езика на тялото му и поддържайте контакт с очите. А когато общувате с множество хора, опитайте се да запазите изправената си стойка и не се затваряйте в себе си. Поддържайте езика на тялото си по спокоен и отворен начин и хората ще се радват повече на компанията ви и ще са по-склонни да ви се доверят.
Теорията за отразяването, известна още като „ефект на хамелеона“, е подкрепена с много научни доказателства. Изследванията показват, че когато имитираме като в огледало израженията и маниерите на другите хора, е по-вероятно те да ни харесват. „Не само че сме склонни да харесваме хората, които ни „разбират“, но и им се доверяваме повече, оценяваме ги като по-привлекателни, отколкото бихме ги оценили иначе, и се чувстваме по-свързани с тях“, пише д-р Сюзън Дегес-Уайт в Psychology Today.
Когато дебатирате с някого, отстъпете още в началото по въпрос, който не ви е толкова важен и се съгласете с човека. Ще се учудите, че хората са склонни да отстъпят на всичко, когато разберат, че не са първите, които правят отстъпката. И винаги ще отстъпят нещо по-голямо от това, за което вие сте отстъпили.
Когато се движите по твърде оживени улици и хората вървят срещу вас, вървете направо, дръжте погледа си право към целта си и не осъществявайте очен контакт. Хората ще плъзнат инстинктивно поглед към лицето ви и ще отстъпят. Не е най-доброто решение, за да избегнете тълпите, но действа. Най-добре работи, ако сте висок. Ако не сте, вторачете се в отдалечено дърво или стълб.
Ако работите с някого, с когото имате обтегнати отношения, помолете го да ви научи на нещо, дори ако вече го знаете. Това ще ви помогне да си оправите взаимоотношенията, а този човек никога няма да разбере как се е случило това.
Когато някой ви е ядосан, запазете спокойствие и намалете нивото на гласа си. Това обърква реакцията на гняв и човекът отсреща може да се почувства сякаш той е лудият.
Когато някой ви каже нещо, което смятате за обидно, а след това се опита да го изиграе като шега, помолете го да ви обясни шегата. Ще последва неловко мълчание.
Хората ще ви харесват повече и ще са по-склонни да ви помогнат, ако ги помолите за малка, безобидна услуга. Ако изглежда, че някой има търкания с вас, да го помолите за помощ или да направи нещо безобидно за вас, всъщност ще промени динамиката. Сякаш подсъзнанието им наблюдава, че правят нещо за вас, и приема: „О, предполагам, че помагам на този човек, значи би трябвало да го харесвам“.
Тази теория е известна като ефекта на Бен Франклин, защото той пише за нея в своята автобиография. „Този, който веднъж ви е направил добрина, ще бъде по-готов да ви направи друга, отколкото този, на когото самият вие сте услужили“.
Мнозина смятат, че психологическият феномен действа благодарение на когнитивния дисонанс. Мозъкът ни не може да понася противоречиви убеждения, така че когато правим услуга на някого, той ни убеждава, че харесваме човека, за да намали чувството на дискомфорт.
Например, вместо да се извинявате на някого за чакането, му благодарете за търпението.
Ако смятате, че някой ви лъже, накарайте го да разкаже историята си в обратен ред, в стила на филма „Мементо“. Лъжата веднага ще се разкрие. Тази тактика се използва широко при разпитите в полицията и следствието.
Вижте още:
Какво се случва, когато се опитвате да се харесате на всички