Суичър с надпис Coolest Monkey In The Jungle (Най-готината маймунка в джунглата) – мислите, че това е симпатичен подарък за дете? Помислете пак. Всичко е въпрос на детайл. Въпросният суичър в тюркоазено зелено се появява в каталога на H&M за 2018-а, представен от чернокожо момченце на видима възраст 6-7 години. За сравнение, останалите суичъри от колекцията, с неутрални щампи, са представени от бели момченца.
И не само това, но и надписите са различни. Пример – същия модел на дрехата, представен от бяло дете, е с изобразен тигър и надпис „survivor expert“ (от англ. „специалист по оцеляване“ – бел. ред.)
Чернокожото дете с Coolest Monkey In The Jungle обаче съумя да предизвика малка буря из социалните мрежи, които избухнаха в предвидимо недоволство.
Футболистът на Манчестър Юнайтед Ромелу Лукаку, излезе със собствена версия на изображението в Инстаграм, на която момченцето носи същия суичър, но с надпис: Black Is Beautiful (Черното е хубаво). Футболистът добави и послание, с което да успоки ранените чувства на детето.
Само липсва информация дали то е било разстроено.
Не всички приемат издънката на H&M толкова леко. The Weeknd, с когото компанията имаха една от най-успешните колаборации, официално обяви в туитър профила си, че е дълбоко обиден и повече никога няма да работи с тях.
woke up this morning shocked and embarrassed by this photo. i’m deeply offended and will not be working with @hm anymore… pic.twitter.com/P3023iYzAb
— The Weeknd (@theweeknd) 8 януари 2018 г.
H&M, разбира се, се извиниха и свалиха фотоса, заменяйки го с изображение на суичъра без манекен.
Има и хора, които твърдят, че расизмът е в очите на гледащия. И че само истинските расисти се възбуждат от комбинацията на чернокожо момченце и споменаване маймунка на едно място.
По същата логика обаче, дали би била удачна например реклама на бял шоколад, която казва, че така поне афроамериканчетата няма да си гризат пръстите?
Съществува и допускането, че шведския гигант на конфекцията като H&M е заинтересуван най-вече от ръст на продажби и по тази причина няма мотив да обижда потенциалните си клиенти. Та едва ли може да се говори за съзнателно действие. Може би все пак е недоглеждане.
Миналата година гигантът отново бе попаднал под прицела на възмутената критика заради шал, който твърде много напомня талит – еврейския молитвен шал. Докато мениджмънтът на компанията се извиняваше за неволното нараняване на чувствата на вярващите, една част от самата еврейска общност заяви, че подобен акт по-скоро би трябвало да ги радва и че няма нищо лошо в това модната индустрия да харесва юдейските религиозни атрибути.