Имаме ли право ли да върнем стока, която сме купили като "втора употреба"

Имаме ли право ли да върнем стока, която сме купили като "втора употреба"

От "Ние, потребителите" уточняват какви са правата ни при покупка на стоки "втора употреба"

Търговците нямат право да откажат на клиентите си рекламация на дефектна стока, ако тя е закупена като "втора употреба".

Гаранцията на стоката се осигурява от действащото европейско потребителско законодателство и може да се задейства в случаи, че потребителят открие скрити дефекти, за които може да се приеме, че са съществували към момента на продажбата.

Но от онлайн платформата "Ние, потребителите" припомнят че за ясно обявен от търговеца преди покупката дефект нямаме право на рекламация.

Водещата на подкаста и основател на некомерсиалния проект "Ние, потребителите" Габриела Руменова допълва, че при предварително оповестеното несъответствие в качеството на стоката, за което потребителите не могат да подадат жалба, не им отнема възможността да потърсят правата при установяването на друго, което не е било известно към момента на продажбата.

С други думи, ако сте знаели при закупуването на стоката втора употреба за вероятен неин дефект (той е бил надлежно обявен), пак си запазвате правото да я рекламирате обратно, ако установите друг дефект, който не е бил обявен предварително. 

Тоест отново остава сила 14-дневният законов срок, в който потребителите могат да размислят и да върнат закупени, включително през интернет, стоки, дори да са втора употреба.

В подкаст епизода на "Ние, потребителите" се коментират и резултатите от извършен от Европейската комисия преглед на електронни магазини, които предлагат стоки втора употреба на европейски потребители.

Сред констатираните нарушения по време на така наречения SWEEP са липса на информация за законовата гаранция и процедурата за връщане на дефектни стоки, правото на отказ от онлайн покупката до 14 дни без обосновка или разходи, неспазване на задължението за предоставяне на минимална едногодишна гаранция на стоките втора употреба и др.

Този тип прегледи са ежегодни, на различни теми и се осъществяват едновременно от националните контролни органи на страните членки.

Всяка държава проверява електронни магазини, базирани на територията на съответната страна, като следи коректно ли се прилагат правните норми по отношение правото на информация, честността на практиките и др.

Първият етап на проверка има за задача да установи евентуални несъответствия с европейското потребителско законодателство.

След това информацията се събира и анализира.

Като последна стъпка националните контролни органи налагат санкции на търговците с нарушения.

Началото на тези ежегодни кампании е през 2007 г., когато са проверени уебсайтове за продажба на самолетни билети.

След това последователно са проверявани мелодии за мобилни телефони, електроника, билети за културни и спортни събития, потребителски кредити, цифрово съдържание, туристически услуги, гаранции в потребителската електроника. П

рез 2015 г. прегледът беше във връзка с Директива 2011/83/ЕС за правата на потребителите, а след това - инструменти за сравнение в туристическия сектор, телекомуникационни и други цифрови услуги, прозрачност на цените, доставка и право на отказ.

По повод пандемията от COVID-19 през 2020 г. проверката беше посветена на свързаните с нея потребителски измами, както и с подвеждащи твърдения за устойчивост.

Отпускането онлайн на потребителски кредити отново бяха обект на кампания за проверки през 2021 г., част от която бяха и онлайн потребителски отзиви. В последните години темите на този преглед са посредници за коли под наем, разпродажби за Черен петък, тъмни модели и инфлуенсъри.

Детето

Споделяне
Харесва ми
Споделяне

Подобни

Ексклузивно

Последни

  • Истории
  • Имаме ли право ли да върнем стока, която сме купили като "втора употреба"