Перинеален масаж и сладки картофи: акушерки разкриват тайните на по-лекото раждане

| от MamaMia |

Никога не е твърде рано да започнеш подготовката за раждане и има няколко практики, които са полезни за всяка бъдеща майка, но много жени пропускат да ги правят по време на бременността си, най-вече поради неинформираност. Акушерките Марли Хол и Одет Абоуоуф споделят пред таблоида „Сън“, че по-голямата част от знанията за процеса на раждане трябва да се усвоят предварително и бременността дава на жените нужното време да се подготвят така, че процесът да премине максимално леко и без усложнения за тях и за бебето.

На първо място те съветват жените да си осигурят колкото се може повече сън и почивка през тези девет месеца, за да запазят енергията си, която ще им бъде нужна по време на изключително изпитателния за тялото процес на раждането. Неслучайно у нас майчинството започва около месец и половина преди официалния термин на родилката и би било по-добре да не проявяваме излишен работохлизъм и да вършим геройства у дома или в офиса поне през този период. Но това далеч не е всичко.

Перинеалният масаж например намалява риска от разкъсвания по време на раждането и ни предпазва от епизиотомия.

През последните шест седмици от бременността бъдещите майки трябва да опитат перинеален масаж. Това помага да се подготви родилният канал за главата и тялото на бебето, като се разтегнат перинеалните тъкани (можете да си го представите като аналогия с подготвителните стречинг упражнения, които правим, когато се готвим за изпълнение на мъжки или женски шпагат). Проучванията показват, че масажирането на перинеума през последните шест седмици от бременността може да намали риска от разкъсване на перинеума и необходимостта от неприятната процедура епизиотомия – хирургичен разрез, който се прави на отвора на влагалището по време на раждане, за да улесни процеса. Привържениците на естественото раждане са на мнение, че с масаж следва да се започне най-късно около 32-ата седмица на бременността. Повторението му около три пъти седмично намалява значително риска от разкъсване на перинеума.

Вижте още: Моят безумен списък с неща за вършене, преди бебето да се роди

Хранителният режим на финала на бременността също може да помогне. 

Консумацията на сладък картоф например има благотворен ефект върху шийката на матката и я предпазва от травми. Разпространено е да се смята, че преди раждане храненето трябва да се ограничава, за да няма изпускания и проблеми с червата, но всъщност това не е така, твърдят Хол и Абоуоуф. Според тях във финалните дни преди термина е добре да се яде четири до шест пъти дневно, до самото начало на раждането. Матката е мускул и се нуждае да е добре захранен с енергия, за да протече раждането гладко. В противен случай нейните контракции може да се забавят или да спрат напълно.

Консултация с акушерка и специалист по кърменето е добра идея преди раждане. 

Както и да вземеш решение дали твой близък човек ще присъства за подкрепа по време на самото раждане, а Хол и Абоуоуф са привърженици на тази практика. Предварителната консултация с акушерка може да даде някои непознати насоки за самата биомеханика на раждането, като например това, че да поставите коленете си навътре, а глезените – навън, когато напъвате да избутате бебето си, може да отвори изхода на таза по-добре, отколкото широко отворените крака и глезените, обърнати навътре. Колкото до консултациите по кърмене, те логично се случват след раждането, но е по-добре да познавате консултанта си и да имате контакт с него, отколкото тепърва да се стресирате да търсите и да се запознавате с нов човек, който още не е спечелил вашето доверие.

Естественото раждане си има някои акушерски „чалъми“.

Когато започне активното раждане, трябва да бъдете активни и да накланяте торса си напред, например над възглавнички или пилатес топка. Това ще помогне раждането да напредва по-бързо, по-лесно и по-малко болезнено. Според двете акушерки с на 20 години професионален опит, е важно жените да останат спокойни и отпуснати през цялото време. Хормонът на раждането окситоцин, работи по-ефективно, ако сте спокойни, отпуснати, загрети, пиете и се храните редовно и не сте психически свръхстимулиране. Те съветват родилките да си носят маска за сън, слушалки, подготвена успокояваща музика, любимо одеяло, голяма бутилка вода и закуски със себе си.

Вижте още: Окситоцинът е невероятен хормон! Ето какво знаем за него

Акушерките отбелязват, че никой няма очаквания към бъдещите майки да са се подготвили за раждането с епилиране на краката или правене на педикюр, нито пък има нещо странно в това по време на раждането да викат, да показват емоциите си по какъвто и да било начин, дори да казват обидни думи – това се е случвало и ще продължи да се случва, важното е майката да се чувства максимално комфортно. По възможност, за всяка жена, която ще ражда, е добре да уточни предварително с лекаря / акушерката си какво категорично иска и не иска да ѝ се случва по време на раждането. Твърде често в болниците у нас тестето с медицински документи се връчва на жената, когато тя вече изпитва контракции и родилни болки, бърза, страхува се и не осъзнава напълно какво точно подписва и с какво се или не се съгласява. Във ваш собствен интерес е проактивно да се погрижите за информираното съгласие предварително, за да не запомните един от най-щастливите дни в живота си също и като един от най-травмиращите.

Вижте още: 

Раждане Made In BG – или масово секцио, или масово недоверие