Гледането очи в очи има изненадващ ефект

| от MamaMia |


Можем да кажем много за себе си с очи по време на разговор. Нужно ли е обаче да осъществяваме директен зрителен контакт един с друг или е достатъчно само да се гледаме лице в лице?

Изследователи в Канада откриха, че по време на разговор двойките хора рядко се гледат взаимно. Количеството контакт очи в очи е още по-рядък. Когато се случва обаче, индикира вероятност човекът да следи погледа на събеседника си.

Взаимното гледане е едно от най-основните невербални комуникационни поведения, но не е добре проучено.

Причината за това донякъде е, че технологиите за измерване до скоро не са били достатъчно усъвършенствани.

„Това проучване е едно от първите, което показва честотата на гледането очи в очи по време на взаимодействия в реалния живот“, казва авторът на проучването Флорънс Мейранд, експериментален психолог в университета Макгил в Канада.  „Открихме с изненада, че директният контакт очи в очи е доста рядък по време на взаимодействия, но че е важен за социалната динамика. Времето на пряк зрителен контакт предсказва бъдещото социално поведение в общуването.“

Мейранд и нейните колеги наблюдават модели на взиране в очите по време на разговори лице в лице между 15 двойки непознати. Тези двойки са съставени от 25 жени и 5 мъже, всички на възраст между 18 и 24 години.

Двойките класират 12 предмета по ред на полезност в измислена ситуация на оцеляване. Участниците носят мобилни очила за проследяване на очите с предна камера, записваща зрителното им поле. Изследователите записват колко често участниците се гледат в устата и очите.

Във втори тест те измерват погледа на всеки индивид, когато събеседникът му гледа в различни посоки. Проблемите с проследяването на очите ограничават окончателния анализ до 12 жени и двама мъже в общо седем двойки.

По време на взаимодействията всеки участник гледа повече настрани, отколкото директно в лицето на партньора си. Когато все пак  участниците се гледат в лицето, погледът по-често е насочен към устата, а не към очите на другия.

Предишни изследвания показват, че зрителният контакт е важен в комуникацията. Всъщност поведението на участниците в проучването е донякъде изненадващо.

„Открихме, че участниците са прекарали само около 12% от времето за разговор в пряк зрителен контакт, дори не очи в очи“, споделя Мейранд.

„Още по-изненадващо е, че в рамките на тези взаимодействия участниците са участвали във взаимен контакт очи в очи само в 3,5% от времето.“

Но когато двойките се погледнаха директно в очите, е по-вероятно единият събеседник да следва погледа на другия.

Времето, което хората прекарват, гледайки се в очите, може да е важно за предаването на социални съобщения помежду им, казват изследователите. Различните модели на взаимно гледане могат да бъдат полезни за предаване на конкретни съобщения в различни комбинации.

Струва си да се отбележи, че участниците, които се гледат най-много в очите, се справят най-успешно с поставените в рамките на експеримента задачи.

Екипът казва, че би било интересно да се проучи в бъдеще как контекстът на разговор влияе върху това дали и доколко хората се гледат в очите.

Размерът на извадката е доста ограничен. По-мащабни проучвания може да доведат до по-широки резултати. Друга възможност е динамиката на погледа да е различна, когато хората са с приятели вместо с непознати.

„Контекстът на социалните послания, предавани от очите, остава изключително интересен изследователски въпрос за бъдеща работа“, заключават авторите.

Вижте още:

Проклетите тъмни кръгове под очите


Повече информация Виж всички