Как бебета се учат да четат и могат да успеят, преди да навършат 3 години

| от Мари Бу |


Последни научни изследвания откриват, че шимпанзета се справят по-добре със запомняне местоположението на числа представени за съвсем кратко време на екран.

Успяват благодарение на по-добра фотографска памет.

Как този факт може да помогне за личностното развитие при хората?

Дали бебетата имат по-добра фотографска памет от възрастните и как това може да се използва за ранно езиково или друго обучение? Един любопитен факт е сигурен – деца под 3 години могат да се научат да четат, използвайки своята фотографска памет! Да! Но как?

Чрез активиране на дясното полукълбо! Един от начините това да стане е, като им говорим и представяме изображения екстремно бързо.

С други думи, ако искате детето ви да научи нещо, говорете много бързо (на двойна или тройна скорост), докато показвате избрани изображения със същата максимално бърза скорост.

Това активира дясното полукълбо, което е свързано с фотографската памет. Има различни начини за активиране на дясното полукълбо и други зони в мозъка отговорни за ученето.

Какво по-конкретно може да направим, за да допринесем за обучението и на най-малките?

Може да подготвим чудесна игра в домашни условия с лесно достъпни материали:

На отделни листчета рисуваме или принтираме буквите и избрани думи с голям шрифт. Може да ги ламинираме, за да станат на карти. Така те ще са по-устойчиви на детски пръстчета, а освен това се почистват и дезинфекцират лесно. Още по-удобен вариант да си направим карти е да подредим листчетата в албумче за снимки.

Играта се състои в последователно скоростно показване на всяко листче, описвайки съдържанието колкото се може по-бързо. Както при всеки друг тип учене, основният принцип за ефективност е „често по малко“.

Така че използвайте всяка възможност да отделяте по малко време за играта. Както винаги напомням на моите ученици – ако може да отделим само по няколко секунди е достатъчно, даже има предимства пред по-продължителни занимания.

За по-голяма ефективност може да помислим как да включим социален елемент, както и повече емоция. Добра идея е да нарисуваме буквите като анимационни герои с очички и усмивки. Хубаво е и да предоставяме възможност за социализация на малките мъници като играем в присъствието на гости, съседи и приятели.

Да включим елемент с музика също винаги е добре дошло.

И ще завърша с другия елемент, който като се добави стават чудеса – движение! Дали ще е танц или просто поклащане и махане с ръчички е идеален бонус. Паралелни движения за развиване на координация и равновесие могат да направят чудеса.

Какви са вашите идеи за ефективно учене?

Мари Бу,
д-р по психология,
изследовател, автор, обучител и ментор


Повече информация Виж всички