„Мамо, виж, водата е намокрена!“

| от Флорентина Д. |


В предишен свой текст, описвайки наблюденията си над малкия домашен зоопарк, споделих че „двегодишното дете е като ходеща джунгла“ Но какво се случва, когато това двегодишно навърши три? Продължава ли зоопаркът?

Какво се случва с децата на тригодишна възраст?

Реално нещата доста сe променят за една година. До степен, в която разбирате, че вашето дете от преди 12 месеца вече не е същото в почти нито едно направление: не само като ръст и физическо развитие, но и като поведение, и комуникация, и като осъзнаване на света изобщо.

Вижте още:

На три детето вече може да говори и не само да говори, но и постоянно и непрекъснато да споделя впечатленията, натрупани по време на миниатюрния му жизнен опит. От време на време от устата изтичат изречения на измислен език (иначе звучащи много правилно граматически и като интонация) и страхотни лафове.

Така се раждат например следните диалози (от разговори с дъщеря ми):

– Ах, косата ми мирише.

– Не, миличка, тя ухае, не мирише. Ухае на хубавия шампоан.

– НЕЕЕ! Мирише!!! Мирише от пяната! (тръшкане, крещене, ядосване).

Или сочи веждите ми:

– Мамо, очите ти имат брада.

Или сочи канавката на път към градината:

– Мамо, мамо, виж! Водата е намокрена!

Но най-любимо ми е:

– Мамо, мамо, искам химиМалка… къде е малката, химиМАЛКАТА?!?!

Подавам й химиКАЛКА и тя започва усърдно да драска по стените. Скарвам й се, при което тя ляга на земята и сред страшен рев, крещи:

– Нееее! Аз съм добричка, добричка съм!

В главата на тригодишното се случват както необикновено проникновени разсъждения, така и големи каши.

Характерно е объркването на тема собствена възраст. Големи ли са, малки ли са? Те самите си задават този въпрос непрекъснато и изчерпателно се опитват да си отоговорят. В игрите си ту са бебета, ту са майки и бащи, ту са много големи, възрастни и „ходят на лабота“ с чантичка под ръка, ту лягат, завиват се и обявяват: „Аз съм бебе и имам биба“.

И за нас, родителите, е трудно да разберем понякога с колко точно голямо дете си имаме работа. Ту е разсъдливо, разбрано и изключително умно, ту изпада в характерното (и толкова широко описано в Mamamia) тръшкане…

Вижте още:

Фантазията

Все по-характерно за тригодишните деца е, че те почти непрекъснато живеят в света на фантазията и игрите. Постоянно се играе: когато се става от сън, докато се сяда на гърнето, докато се облича, докато яде и когато ляга да спи.

Фантастичният свят изглежда по-голям от реалния и в него детето иска да бъде постоянно. Но, както пише Алисън Гопник в проникновената книга „Бебето-философ“, не бива да подценяваме децат. Независимио, че векове наред се е приемало, че те не различават фантастичния свят от истинския, всъщност ще се изумите колко добре тригодишното знае кое е и игра и кое е реалност…

Просто предпочита играта – тя е по-интересна и го овластява, за разлика от истинския свят, в който всеки възрастен има авторитет и мощ, а от него не зависи почти нищо. Но нима и всички ние, вече възрастни, не предпочитаме да избягаме в играта, отколкото да приемем реалността? Само че го правим по друг начин…

Игрите и връстниците

До скоро мъниците предпочитаха да си играят самостоятелно или един до друг, всеки със своите си неща. Около тригодишната възраст обаче настъпват промени: децата все повече искат да общуват с връстници и дори започват да имат „приятели“ и даже „гаджета“ (ако ги попитате кой им е „гадже“, ще ви посочат някое дете от срещуположния пол, което им е интересно)…

Става ясно, че другите деца не само съществуват в техния свят, но и имат все по-голямо значение, включително се проявяват и антипатии: „Не искам да си играя с Мати, защото ме бие“.

Общуването

Според таблиците за развитие, едно тригодишно трябва да умее да води кратък разговор, като гореоописаните. Диалозите стават все по-интересни, а наблюденията от живота се изказват с голямо старание и задоволство: „Тати ме води на градина, а после мама ме взема от градината, защото аз съм (тук настъпва объркване и детето смотолевя нещо напълно неразбираемо“).

На около тригодишна възраст започва разцветът на задаването на въпроси: „как“, „защо“, „кой“, „къде“. Може би единствено за „колко“ е малко рано, тъй като все още количествените измерения са мъгла. Но изобилието от изречения като „Къде е мама/татко?“, „Къде отиваш?“, „Защо ти е това?“, „Кой е там?“ и дори „А това ОТКЪДЕ го купи?“ (любим въпрос на дъщеря ми) ще ви накарат понякога просто да искате детето да замълчи за миг…

Вижте още:

Умения

Характерно за тригодишните е умението да се съсредоточават в книжка или интелектуална играчка за по-дълъг период от време. Могат да описват какво се случва по дадена илюстрация и сами да измислят истории. Могат също така да казват имената си. Понякога и трите, както и тези на мама и татко.

На три децата вече умеят да драскат по листове смело и дори да се опитват да рисуват кръгчета, чертички и дори триъгълници.

Научили са се, че някои премети парят, боцкат или мокрят и ги избягват. Могат да местят леглото си, както и столове с цел да направят по-голяма конструкция.

Вече умеят, макар и малко с усилие, да си обуват обувките и якето. Научили са се освен с лъжица, да използват и вилица. Катерят се и слизат по стълби сами, ходят на пръсти и тичат.

Разбира се, ако вашето дете не прави някои от изброените неща, нито е толкова словоохотливо (често момченцата не са), не бързайте да се притеснявате. В крайна сметка децата наистина растат с различно темпо и имат различни потребности. Не забравяйте, че си имате работа с бъдещ възрастен – и колкото самобитни и различни един от друг обикновено сме възрастните, толкова са и децата.

Вижте още: