През последните години все повече хора призовават родителите да възпитават момчетата и момичетата по идентичен начин. Като чуете това за първи път, може да си помислите, че очевидно така е правилно. И че точно така се случва. Но на практика всъщност е доста обичайно момичетата и момчетата да имат противоположно възпитание. И един социален експеримент от 2017 г., който придоби нова популярност в последно време, отново изясни това.
Много просто. Група от 10 британски момичета и група от 10 британски момчета на еднаква възраст прекарват пет дни сами в къща без надзор. Децата не се познават преди началото на разглеждания експеримент. Като подготовка за него обаче трябва да вземат готварски уроци. В къщата не се допускат родители. И цялото им преживяване е заснето на видео от Channel 4. Наблюдаваното провокира диалог за джендър ролите и за това колко самостоятелни в крайна сметка могат да бъдат деца.
Тя бързо се преобразява в хаос. Още до вечерта, на децата започва да им е неприятно колко е разхвърляно. Едно от момчетата коментира: „Не очаквахме да стане чак така и ме разстройва, че разбихме толкова ужасно. Опитвахме да разучим всичко накуп едновременно.“
Към този момент все още не е организирано готвене и ядене, а основният източник на хранителни вещества са захарни продукти. Децата изглеждат зле подготвени за това да се справят сами в къщата. По нищо не личи, че са изкарали кулинарен курс предварително.
До вечерта на третия ден в къщата са се оформили две социални групички в стил банди, които стават все по-агревисни една към друга. Атмосферата става все по-истерична. Почти всичко в къщата е разрушено. Едно от децата – Майкъл, което има по-странно поведение, бързо се превръща в изкупителна жертва за тормоз от останалите. До края на седмицата момчетата тотално унищожават всичко в къщата.
Къщата, обитавана от 10-те момичета, показва съвсем различни резултати. Децата бързо се ориентират да се съберат заедно и да разпределят помежду си отговорности. Някои взимат в свои ръце храненето и приготвят храна за всички. Хранят се заедно на масата.
Момичетата си оставят много време да се забавляват, организират си модно шоу например. Паралелно с това обаче те полагат грижи една за друга и за къщата. Правят боклук при хранене и при игри. След това някоя започва да чисти, други се включват да ѝ помагат.
Организират си последваща среща, за да решат кой да се занимава основно с готвене и кой – основно с чистене. Между тях, разбира се, също възникват проблеми, но поведението им е повече насочено към конструктивно разрешаване. На по-късен етап възниква ситуация, в която няколко участнички умишлено дразнят други и някои от момичетата решават да напуснат къщата.
От резултатите в двете къщи могат да се изведат любопитни изводи за джендър ролите, които се проявяват още при децата.
Прекарването на момчетата е безцелно. Те се прехранват зле, не създават правила помежду си и оставят хаоса да завладее временния им дом.
Момичетата показват организация, състрадание и общностна ориентираност. Прекарването им не е безпроблемно, но успяват да поддържат хигиената в дома, да се хранят пълноценно и да се грижат едни за други помежду си.
Изводите не са изненадващи… Да, трябва да възпитаваме всички деца за важността на хигиената, на грижата, на добрата организация. Да ги учим да мислят за здравето си, за отговорностите си и за общността. Ако ги учим това, всеки може да бъде успешен лидер, независимо от пола си. Най-хармоничните общности се самоуправляват с емпатия, милосърдие и състрадание. На какво обаче се дължат разликите в резултатите?
Ако сте родител, възможно е дори да не сте се замисляли, че вашите синове и дъщери може да получават малко по-различно възпитание едни от други. В съзнанието си вероятно вярвате, че всичките ви деца имат еднакъв потенциал и са способни да постигнат всичко, което искат в живота. Но може подсъзнателно да ги тласкате в една или друга посока. Насърчавали ли сте синовете си да спортуват, без изобщо да ги питате дали предпочитат да посещават уроци по изкуство или да опитат да танцуват? Насърчавали ли сте дъщерите си да ви помагат в кухнята, без никога да им предложите да играят или гледат футбол с братята си? Всички в по-малка или в по-голяма степен сме „програмирани“ да свързваме определено поведение и черти с момчета или с момичета и може да бъде трудно да разбием тези несъзнателни стереотипи.
Вижте още: Известният експеримент с каменното лице ще ви откаже от ползването на смартфон до детето /+ВИДЕО/
Въпреки това е важно да сме наясно с разликата в отношението, което получават момчетата и момичетата в собствения ни живот.
Момичетата не са знаели по рождение как да приготвят храна или да се грижат за дома, те са били научени. А момчетата на една и съща възраст са напълно способни да притежават същите умения, ако се очаква да поддържат същото поведение. Проучване на Netmums показва, че много майки знаят, че се отнасят по различен начин към синовете и дъщерите си. Всъщност 88% от тях. Те признават, че са по-критични към дъщерите си, а някои дори отбелязахват, че биха позволили на синовете си да се измъкнат повече, отколкото дъщерите им биха могли.
Момичетата са подлагани на по-високи стандарти от много ранна възраст и от тях се изисква да се научат на житейски умения и отговорност, в противен случай биват гледани с пренебрежение. На момчетата, от друга страна, по някакъв начин им е позволено да минават межди капките, с малки или никакви последствия за действията си, докато достигнат възраст, в която са принудени да се грижат за себе си или да намерят партньор, който да се грижи за тях по същия начин, по който техните родители са го правили. Разбира се, не всяко момче и мъж се затруднява с отговорността и да се научи да готви, чисти и да се грижи за личната си хигиена. Но като цяло на жените не се дава възможност да пропуснат тези умения и уроци. От тях просто се очаква да знаят тези неща.
Докато момчетата тичат навън или играят видео игри с приятелите си, от момичетата на първо място се очаква да помагат при приготвянето на храна, да почистват дома и да се грижат за по-малките си братя и сестри. Момичетата се сблъскват с различни двойни стандарти по отношение на външния си вид, работната си етика, темперамента си. Родителите и преподавателите често пропускат да видят, че децата всъщност имат едни и същи желания и очаквания, независимо от пола, с който са родени.
Ако никога не попитате сина си как се чувства, защото предполагате, че момчетата са по-малко емоционални от момичетата, той никога няма да се научи как да изразява чувствата си, а вместо това ще се научи как да затваря емоциите си. Ако едно момче никога не бъде помолено да помогне при приготвянето на храна или да почисти след вечеря, то ще научи, че тези действия не са негова отговорност. Ако момчетата бъдат научени, че грижите за личната хигиена са „момичешки“, те биха могли да приемат, че е напълно в реда на нещата да седят в собствената си мръсотия, което потенциално излага здравето им на риск.
Момичетата в този експеримент все пак успяват да се занимават с дейности, които им харесват, и да се забавляват без надзор, но също така демонстрират необходимите умения, за да бъдат функциониращи човешки същества. Те са предварително оборудвани с инструментите, необходими за тези обстоятелства, докато момчетата са напълно извън контрол и нямат представа как да се справят със свободата и емоциите, които идват от това да бъдат оставени сами.
*По BoredPanda.
Вижте още:
Попиващият детски ум е вашето огледало: харесва ли ви какво виждате?