Колко пари средно ще похарчат домакинствата за коледните и новогодишни празници? Какъв процент от хората използват мобилно банкиране за пазаруване? В кои държави се харчи най-много за празниците и къде се нарежда сред 14 други държави е България?
Общо 31 000 домакинства споделят своите планове за Коледа в мащабно международно проучване, осъществено от Фератум Груп. Ежегодният коледен барометър на международния доставчик на цифрови и мобилни технологии за финансови услуги отчита поведението на активните си потребители, на база на което обобщава нагласите на жителите на различните държави.
Проучването показва изненадващи резултати. Някои страни, сред които и България, са променили драстично навиците си за пазаруване по празниците в сравнение с предишни години. В България само 8% от сумата на домакинството, предназначена за празниците, ще бъде похарчена за забавления на семейството, в сравнение с миналата Коледа, когато сумата е била около 20%. 23% от празничния бюджет на анкетираните българи ще бъде похарчен за пазаруване, 18% за пътувания, 13% за играчки, 12% за дрехи, а едва 8% за лакомства.
Коледният барометър показва, че тази година домакинствата, които планират да похарчат по-малко пари, отколкото миналата са 38%. Близо 21% от домакинствата по света планират да похарчат повече тази Коледа, в сравнение с миналата година, а 42% ще похарчат колкото миналата година.
Най-много пари по празниците ще изхарчат бразилците. Те планират да дадат 91% от месечния си доход за посрещане на празниците. Втори са потребителите от Полша, които смятат да отделят 36% от бюджета си, следвани от Австралия, Испания и Румъния, които са готови да похарчат около 34% от месечния си доход за празниците.
В България респондентите са заявили, че ще изхарчат 27% от месечния си доход за посрещане на Коледа и Нова година. Най-малко пари спрямо средния си доход смятат да дадат холандците – 9%.
Проучването показва ръст при онлайн пазаруването за Коледа. 38% от британците са заявили, че ще пазаруват онлайн, следвани от холандците (30%) и шведите (29%).
16% от българите са потвърдили, че ще разчитат на онлайн пазаруване. Потребителите от Латвия, Естония и Харватия са по-скоро традиционно настроени към покупките.
На въпроса „Кое е най-важно по време на коледните празници?“, 64% от анкетираните клиенти на Фератум са отговорили, че най-важното е да прекарат време със своите близки и приятели.
За 20% радостта от коледното настроение ще бъде най-важна, а за 4% Коледа не е особено важен празник.
Най-много пари за пътуване по празниците отново ще похарчат бразилците (31% от месечния доход), а българите са заделили от бюджета си 20% за пътувания. Само 42% от българите обаче предпочитат да плащат с карта по време на ваканцията, докато 71% от шведите и 64% от британците имат желание да си покриват разходите по този начин.
Най-масовите покупки тази година сред всички респонденти ще бъдат за дрехи (13%), като хората от 12 от 14 държави са заявили, че ще дадат парите си именно за зимно облекло и мода. Единственото изключение е Латвия, където анкетираните предпочитат да похарчат повече за посещения на спортни събития, и Полша, където най-много ще се пазаруват лакомства.
Тази година предпочитан метод за плащане за всички страни (67%), освен България (43%), е мобилното банкиране. Швеция и Холандия заемат първите места в тази класация, като близо 91% от анкетираните са заявили, че ще използват мобилно банкиране по време на празниците.
Респондентите от Австралия и Канада са по-склонни да платят повече от 100 евро за нощувка в хотел, докато тези от Румъния и Естония по-скоро биха използвали услуги като Airbnb, когато пътуват в чужбина.
За проучването
В проучването са участвали активни потребители на Фератум Груп в 14 страни чрез онлайн анкета. Доходите са били посочени в местна валута, а отговорите са приравнени, за да отразяват покупателната способност на всяка страна. Резултатите от проучването са анонимни.
Относителното коледно потребление се е изчислявало чрез съотношението на месечния разполагаем доход на семейството във всяка страна. Анкетираните са на възраст от 18 до 61 години, а 60% от участниците са жени. Средният нетен доход на участващите домакинства варира между 880 – 3836 евро. Средният брой членове на домакинство е 2.9 души.
Като допълнение към демографските признаци на изследваните групи, респондентите са били запитани какви са месечните им нетни доходи, колко планират да похарчат за Коледа, дали ще пътуват по време на празниците и дали ще използват услуги като Airbnb или мобилно банкиране, докато пътуват в чужбина.
За Фератум Груп
Фератум Груп е международен доставчик на мобилно банкиране и цифрови потребителски кредити и кредити за малкия бизнес, разпространявани и управлявани от мобилни устройства. Основана през 2005 година и със седалище в Хелзинки, Финландия, Фератум се разраства бързо в 23 страни в Европа, Африка, Южна и Северна Америка, Австралия и Азия.
Като пионер в цифровата и мобилната технологии за финансови услуги, Фератум е начело на революцията в цифровото банкиране. Фератум има приблизително 763 000 активни потребители, които имат открита банкова сметка или активен кредитен баланс през последните 12 месеца (към 30 септември 2019 г.).