Обсебени ли са децата ви от динозаврите? Искат те да бъдат навсякъде в стаята им? Изумявало ли ви е, че знаят имената на гигантските изчезнали животни, но на латински?
В повечето случаи обсебените до мания децаса момчета, но понякога се случва и момичетата да развият подобен интензивен интерес в дадена област. Задълбочените познания често озадачават възрастните, но със сигурност им се налага да се съобразяват със всевъзможните рексове и тиранозавъри из къщата.
Разбира се, интензивният интерес на децата не е задължително да бъде само към динозаврите. Някои децасе обсебват от камиони, влакове, автомобили. Други – от космоса, трети – от котки или земетресения.
Устойчивият интерес се среща при една трета от децата в ранното им детство.
Обсесията се изявява най-силно между 2 и 6 годишна възраст, след което постепенно намалява. Редки са случаите, при които детският интерес в дадена областне изчезва през първите години, а остава до зряла възраст, за да се превърне в хоби или професия.
Според изследване, проведено от екипи на университетите в Индиана и Уисконсин, децата, които развиват обсесивен интерес в дадена област, се справят по-добре по-късно в живота си и показват по-висока интелигентност. Джойс Александър и нейният екип от университета в Индиана установяват, че този тип ранни устойчиви интереси при децата развиват постоянството, подобряват вниманието и повишават уменията за сложно мислене при обработката на информацията.
Друг плюс е, че развиването на дълбочинен интерес в дадена област подобрява лингвистичните умения и е добър индикатор за високо ниво на разбиране. Психолозите смятат, че начинът, по който децата изучават динозаврите (респективно космоса, автомобилите и други), им помага да намират стратегии при нови ситуации и проблеми в живота.
Психолозите от университетите в Йейл и във Вирджиния добавят към изследването нова информация и заключват, че устойчивите интереси в детството нямат нищо общо с интересите на родителите в дадената област. Те откриват, че обсесията от динозаврите или астрономията се развива през първите години в живота, без родителите да имат каквато и да е намеса.
Според учените този вид устойчив интерес се различава от ситуационния интерес. Ако динозавърът издаде рев ванимационния филм, детето проявява интерес на момента, след което може да имитира ситуацията, но това ще бъде краткотрайно. В случай, че самите динозаври се превърнат в обект на интерес – тогава вече става дума за устойчивост.
Изследването показва още, че ранните обсесии обикновено продължават между шест месеца и три години. Само 20 процента от децата продължават да се интересуват от същото нещо след като тръгнат на училище. Когато детето започне да учи, то губи част от свободното си време и не може да се отдаде на своя интерес. Така любимото увлечение изчезва и се заменя с общото знание, придобито в училище. Наблюденията сочат също,че децата по-малко говорят за онова, което ги интересува, ако новите им приятели не споделят техния интерес.
Ако родителят иска да запази живо любопитството на детето в дадена област, то е добре да насочва към фактите около нея. Децата които активно получават инфомрация за любимата си тема, например динозаврите, се представят по-добре от онези, които само си играят с играчки с формата на динозаври.
Въпреки че децата и от двата пола изразяват своите интереси по сходен начин, момчетата по-често развиват интензивен интерес в дадени области, отколкото момичетата.
Това може да се дължи на факта, че сферите на интерес са различни. Малките момиченца са привлечени по-често към приключенски, креативни или езикови игри, докато момченцата предпочитат да трупат информация за своите интереси. Психолозитепредполагат, че това се дължи и на факта, че момчетата усещат спокойствие, когато има точни правила, а завършването на някакъв процес ги успокоява.