Бъдете внимателни с новите играчки за децата за 1 юни

| от Mamamia |


За празника на детето – 1 юни, много родители обмислят подаръци за малчуганите, а дрешките и играчките са сред най-очевидния избор на предмет, който би зарадвал детето.

Във връзка с наближаващия празник от онлайн платформата с некомерсиална цел „Ние потребителите“ предупреждават, че при избора на детски стоки безопасността трябва да е водещ елемент.

В ефира на Bulgaria On Air основателят на онлайн платформата Габриела Руменова обясни за какво трябва най-вече да внимават родителите:

„Някои от рисковете са забележими и на пръв поглед. Това са така наречените конструктивни дефекти – остри ръбове, които може да порежат детето, както и слаби и паянтови конструкции, които пък водят до счупване или преобръщане на изделието.

Някои от играчките са от плат, други са дървени, трети – от пластмаса, но почти навсякъде се използват бои, а те може да се окажат вредни за децата поради високо съдържание на забранени или ограничени за употреба химични вещества и техни съединения, които с натрупването в организма водят до онкологични заболявания или нарушения на репродуктивната система. Това са така наречените химически рискове, които може да не сме в състояние да установим“.

Именно с цел улеснение на родителите като потребители е създадена и системата на Европейската комисия Safety Gate, в която те може да се информират кои стоки са забранени в ЕС и поради какви причини. Експертът от „Ние потребителите“ препоръча на родителите, преди да закупят играчка, да се информират за безопасността именно от европейския регистър. И все пак дори това може да се окаже недостатъчно.

„Има случаи в практиката, в които дадена стока е издържала тестовете за безопасност преди пускането й на пазара, но инциденти или възникнали в хода на нейната експлоатация рискови ситуации водят до повторни изпитвания, след които се стига до изтеглянето на тази стока от пазара, преработване или унищожаване.

Затова, дори стоката към момента да не е обявена за забранена, ако ние виждаме някакви рискове, трябва да информираме търговеца и контролните органи за предприемане на необходимите действия за повторното и тестване и вземане на съответните мерки“, разясни Руменова.

Ако се установи, че стоката е опасна, потребителят има право да получи парите си за нея от продавача. В случай на претърпени вреди пък може да търси обезщетение по съдебен ред.

Руменова посочи, че е важно да се четат и спазват указанията и инструкциите за употреба и добави:

„Може една играчка напълно да отговаря на всички изисквания за безопасност, но при неправилна експлоатация да се стигне до инциденти“. И даде пример със зареждането на влажна батерия на електрическа тротинетка, което може да доведе до взрив.

„Децата са много изобретателни и каквито и мерки да са взети от производителите за обезопасяването на елементи от играчката, които могат да се окажат опасни, те все пак биха могли да стигнат до тях, затова не трябва да бъдат оставяни без надзор“, обърна внимание още тя.

Ако сте купили през интернет играчка и детето не я е харесало например, но не е разопакована, имате 14-дневен срок, в който да заявите развалянето на сделката и срок от 14 дни за връщане на стоката.

Рекламацията при дефект е до 2 години от закупуването, но когато продуктът е опасен, незабавно се преустановява неговата употреба и той се връща на търговеца срещу получаването на заплатената сума, каза още Руменова.

За проекта „Ние, потребителите“:

Проектът „Ние, потребителите“ е некомерсиална платформа за информация, коментари, съвети и безвъзмездна взаимопомощ от граждани на граждани по широк спектър потребителски теми. Фокусът е върху практиките, за да знаем не кой, а какво прави и да сме по-подготвени при срещата с вече познати ни от диалога прийоми на търговци.

Страницата дава поле за обсъждане на лични и актуални потребителски казуси, новини и събития, свързани с потребителските права и тяхното реализиране. Целта е подобряване на познанията в тази област и на подготовката и увереността на хората за реакция, както в моменти на опити да бъдат подведени от некоректни търговци и доставчици на стоки и услуги, така и ако вече са станали жертва на нарушения и нелоялни практики в търговската мрежа, онлайн пространството и навсякъде, където са в ролята си на потребители.

Фесйбук страница: https://www.facebook.com/potrebitelskiprava

Вижте още:

Играчките: колко, какви, кога?


Повече информация Виж всички