Тайната доктрина нa спортните журналисти

| от Слави Искренов |


Ако съдя как си вършат работата водещите, коментаторите и журналистите на спортните (и не само) предавания, вестници, сайтове, влогове, подкасти – подозирах, че разполагат с някакъв таен правилник, ноу-хау, система от правила с описана методика на практикуване на това, което те биха нарекли „професия“. И така и се оказа!

След няколко малки подкупа (предимно домашен алкохол, овкусена сланина и течен шоколад) и тихо промъкване, успях да се сдобия със следния таен документ. Ето го, специално за вас, четете и се вдъхновявайте:

„Бъди на първо място фен и чак на пето или осмо – професионалист!

Не се срамувай от диалекта си или от говорните си дефекти, времената са нови и толерантни.

Не показвай уважение към зрителите, не се обличай с изгладени, сравнително нови дрехи, не се бръсни, не се сресвай, най-добре не се и мий.

Задавай неудобни въпроси към ръководители на спортни федерации и спортни министри на воля в тяхно отсъствие, а ако правиш интервю с тях, задавай само удобни въпроси – от уважение, а и да не си разваляме отношенията.

Критикувай държавата, институциите и обществото за ниското ниво на всичко, но в никакъв случай не повишавай собственото си ниво на професионализъм.

Ако искаш да изкажеш мнение, но не искаш да си имаш проблеми, започни с „доста хора смятат, че…“ или завърши с „шегувам се“.

А ако искаш да плюеш, плюй чрез извинителен „сандвич“: например „Казвам го с най-добри чувства … (плюене)…, с цялото ми уважение“.

Не анализирай спортното събитие, не задълбочавай, говорѝ общи приказки – няма да ставаш треньор.

Не се подготвяй излишно – преди коментарно студио или писане на статия, прегледай коментарите в социалните мрежи или импровизирай и отклонявай.

Статия от две изречения си е статия и пълнеж.

Вадѝ изводи от онова, което си гледал във фейсбук и ги представяй като статистика, социология и общонародни нагласи.

В подкаст или в студио – кашляй, прочиствай си гърлото, сърбай си слюнката, мляскай и дори се оригвай, без да се притесняваш и сякаш всичко е наред, това носи още гледания и коментари.

Замествай достатъчно много думи и фрази с „нещо“ и „такова“ – пак ще те разберат.

Запълвай времето с „ъъъъ“, „аааа“, „мммм“ и други, ъъъъ, подобни.

Вижте още:

Изговаряй „о“-тата в началото на думите като „у“-та, а „у“-тата като „о“-та. Например: „убаче“, „убъркване“, „утдавна“, „утколкото“ и „ослуги“, „одари“, „оспех“, „олучи“.

Прегърни неграмотността си – смело казвай „видио“ вместо „видео“ и „тенесист“ вместо „тенисист“.

Сближи се и с най-необразованата аудитория – говори на „мое“, „нема“, „требва“, „праат“.

Не се лишавай от паразитни думи – „буквално“, „в смисъл“, „примерно“, „нали“ – те запълват времето и ти придават тежък вид, ако ги изговаряш с тежест.

Използвай метафори и чат-пат сложни думички, за да изглеждаш по-креативен и начетен, дори и да не ги разбираш – те са обструктивностно ценностни.

Говорете си с колегата с намеци, все пак вие си знаете какво имате предвид и не е нужно да пояснявате за зрителите и слушателите.

Жълтото продава – не се срами да разчиташ на него.

Сплетничи, скандализирай, лъжи, присмивай се – важното е шоу да става, да ни гледат и четат.

Не забравяй кои са ни рекламодателите – сегашни и потенциални.

Смей се просташки, дръж се просташки – все пак простотията ходи по хората, не по животните, а ние сме хора!“

Още от Слави Искренов:


Повече информация Виж всички