Малко са знаменитостите, за които в общественото пространство цари единодушно мнение. И наскоро „Матрицата: Възкресения“, колкото и противоречиво и предимно негативно приета да е тя, ни припомни за един от тях. Не че бихме могли току-така да забравим за Киану Рийвс току-така.
На пръв поглед изглежда, че Киану Рийвс си има всичко – стотина заглавия във филмографията си, няколко статута на един от най-богатите актьори в Холивуд, външен вид, заради който години наред битуват добронамерени шеги за непреходната и неподатлива на възраст красота, така редкия в наши дни имидж на добродушен и земен човек, чиста от скандали биография. Да, той е един от малкото първокласни актьори, които не фигурират в „черното тефтерче“ на Джефри Епстийн. Каквото и да направи Киану, то се превръща във фурор в сърцата на феновете му. Дали ще е изборът му жената до него, която не отговаря на упорито налаганите идеали за красота, и джентълменското му отношение към нея, или просто това да бъде заснет как купува и си носи своята коледна елха, той успява да събуди положително отношение, което е не по-малко контантно от прочутата му визия. Рийвс има образа на личност, която не забравя да бъде човек, преди да е знаменитост.
Това, което изглежда перфектно отстрани, рядко отговаря на обективната действителност.
Съдбата определено е дала много на актьора, що се отнася до талант, интелект и външен вид, но невинаги е била благосклонна към него и му е поднесла много, дори твърде много неприятни изненади и катаклизми в живота. Личната история на Рийвс на места е сърцераздирателно тъжна и можем само да гадаем дали изпитанията са факторът, който го е направил добър човек, или това е нещо, което изначално носим в себе си.
Още от тригодишна възраст, Киану преживява редица трагедии.
Актьорът е роден в Бейрут, Ливан, в семейството на танцьорката и дизайнер на костюми Патриша Тейлър и геолога Самюъл Рийвс. Бащата напуска семейството, когато момчето е едва на три години. Вече самотна майка, Патриша се мести многократно и синът ѝ така и не се установява на едно място, където да изгради трайна среда. Живял е в Хавай, Австралия, Ню Йорк и Канада. До 17-годишна възраст, когато окончателно напуска училище, той вече е сменил четири гимназии. По негови собствени думи, борбата му с дислексията е превърнала образованнието му в особено голямо предизвикателство. Въпреки неспокойното си детство, което до голяма степен се дължи на решенията на родителите му, Рийвс отказва да промени рожденото си име с цел повече успехи в Холивуд, както настоява агентът му в началото на неговата кариера.
На 23 години губи най-добрия си приятел Ривър Финикс.
Актьорът Ривър Финикс, брат на едноименния Хоакин, е смятан за един от най-обещаващите таланти на своето време. Работата му във филми като „Бъди до мен“ по Стивън Кинг и „Моят личен Айдахо“ е високо оценена от критиците единодушно. Финикс и Рийвс се срещат на снимките на черната комедия „Обичам те до смърт“ и бързо се сближават и стават най-добри приятели. Киану е човекът, който препоръчва Ривър Финикс за ролята му в съвместния им филм „Моят личен Айдахо“, тъй като още при първия прочит на сценария осъзнава, че не може да си представи по-подходящ за целта актьор.
През декември 1989 г. Рийвс пътува над 1 500 км с мотора си, за да занесе сценария лично на своя приятел и да го убеди да приеме ролята. Финикс обаче влиза в тази роля фатално добре. Той развива наркоманията, която по-късно ще отнеме живота му, по време на снимките на филма. През 1993 г. Ривър умира от свръхдоза пред вратите на култовия клуб Viper Room, едва на 23 години, след смъртоносна комбинация от кокаин, хероин и валиум. По същото време Рийвс също е 23-годишен.
Историята на загубите в живота на Киану не свършва дотук.
Едва пет години след смъртта на най-добрия си приятел, Рийвс се срещна с асистента на Дейвид Линч, Дженифър Сайм. Годината е 1998 г. Двамата се влюбват един в друг моментално. Година по-късно очакват дете. На Бъдни вечер през 1999 г., годината, в която Киану снима „Матрицата“, момиченцето му с Дженифър, Ава, се ражда мъртво. Скръбта от преживяната загуба обтяга отношенията на двойката и няколко седмици по-късно те се разделят.
Година и половина по-късно, едва на 28 години Сайм загива при автомобилна катастрофа, на връщане от парти в дома на Мерилин Менсън. Рийвс си позволява да говори публично за случилото се едва пет години по-късно, когато в свое интервю за Parade споделя, че болката и скръбта никога не изчезват, просто променят формата си. Според него схващането, че всичко може да си отиде като с магическа пръчка и да си кажеш „ето, оправих се, вече съм добре“, е погрешно. Когато хората, които обичаш, си отидат, се чувстваш съвсем сам, признава той. Актьорът сам посочва случилото се като причина оттам нататък да избягва сериозните връзки и да не иска да има деца.
Макар житейската му история да е тъжна, Рийвс успява да черпи вдъхновение от нея.
Актьорът придобива повече състрадание и съпричастност и става известен с проявите си на доброта и щедрост не по-малкото, отклкото с кариерата си в киното. Медиите съобщават, че Киану е дарил 70% от приходите си от 35 милиона щатски долара за „Матрицата“ от 1999 г. за медицински проучвания за лечението на левкемия, след като сестра му Ким е била диагностицирана с болестта. За радост, тя успява да победи рака. Рийвс също така е и основател водеща детска благотворителна фондация, която променя живота на повече от милиард деца по света. Дарява анонимно на детски болници.
Рийвс нямаше проблем с идеята да отстъпи част от собственото си възнаграждение за роля в името на това други таланти също да се присъединят към продукцията. Всъщност именно това е причината в „Адвокат на дявола“ да му партнира Ал Пачино. Договорът на Рийвс за „Матрицата: Презареждане“ и „Матрицата: Революции“ включва значително намаляване на заплащането му, така че да има повече бюджет за костюми и специални ефекти във филмите. За благодарност за професионалната им работа каскадьорите в „Матрицата“ получават от звездата не какъв да е подарък, а мотори Harley Davidson.
Въпреки че Рийвс не обича да говори за болезненото си минало, той е склонен да дава жвиот на филмови герои, които са преживели подобни трудности в живота. В „Джон Уик“ персонажът му е убиец, който е мотивиран от загубата на съпругата и кучето си. Рийвс споделя пред The Telegraph, че именно скръбта на Уик му позволява да се свърже с героя. Той мисли за поведението на персонажа като за процес на възстановяване, а не като за отмъщение.
С днешна дата се надяваме, че Киану е открил щастието в личен план.
Защото го заслужава. От 2018 г. насам той официално е във връзка с художника Александра Грант, с която съвместно ръководят и издателска къща. Това всъщност е първата му публично известна връзка от десетилетия насам. Предполага се, че двамата се срещат още от 2011 г. Двамата се сближават, докато си сътрудничат по художествената книга „Ода за щастието“, написана от нег и илюстрирана от нея. Грант и Рийвс не се опитват да правят от личния си живот медийно събитие, дори напротив, но това, което се знае за тях е, че се наслаждават а малките удволствия като да седят заедно и да си говорят за изкуство по цели следобеди. Фотографи ги улавят да попиват от музеите и арт сцената на Берлин и да вечерят уединено в ресторанти. Рийвс е и осмиван, и хвален за това, че избягва холивудските конвенции и се установява с подходяща по възраст жена. Надали му пука особено и за едните, и за другите коментари.
Вижте още: