Как се пише журналистически текст, насочен към деца?

| от MamaMia |


Според Конвенцията на ООН за правата на детето всяко дете има право на достъп до информация, а държавите са длъжни да осигурят такъв достъп.

В България все още няма толкова добре развита традиция да се създава публицистика за деца, колкото в други страни. По тази причина образователната платформа Книговище.бг и Асоциацията на европейските журналисти – България публикуваха наръчник за това как се създава журналистика, предназначена за деца.

Наръчникът може да бъде свален оттук в PDF формат.

Публикацията е красиво илюстрирана от Евгения Николова и използва използва българския шрифт „Адис”, улесняващ читатели с дислексия.

Наръчникът синтезира наученото тази година от семинарите за детска журналистика с лектори Клаудия Бекшебе (DeinSpiegel), Соня Мерляк Здовц (Casoris.si),
Фредерик Фонтен (GEO Ado и www.1jour1actu.com). Семинарите са послужили и за първа стъпка в създаването на детската онлайн медия Вижте, проект на
Книговище.бг.

Според авторите, които са се опитали да обобщят на български език насоките, които трябва да се следват, когато се създават материали в медиите за деца – журналистиката, насочена към най-малките, на първо място, трябва да бъде добра журналистика.

Материалите трябва да отговарят на въпросите: кой, къде, кога, защо. Журналистите трябва да се придържат към фактите и да цитират по подходящ начин източниците.

Когато се създава журналистика за деца, авторите трябва да бъдат двойно повече нащрек и да са напълно верни на добре проверената предварително информация, отколкото когато пишат за възрастни. Това е важно, защото децата подхождат с доверие и помнят дълго неочаквани за възрастните неща и би било много жалко да запомнят нещо, което не е вярно, само защото са го прочели в някоя статия.

“Кои са подходящите теми за деца?” е един от важните въпроси, които задава изданието.

„Склонни сме да спестяваме на децата неприятни новини или такива по теми, които смятаме за неподходящи за тяхната възраст. Но дали така им правим услуга? Дали помагаме, като ги изолираме и се опитваме да ги предпазим от света на възрастните? Или точно обратното, ограничаваме възможността им да се научат да се справят с различните емоции, пораждащи се от информационния поток, който неизбежно достига и до тях? Точно по чувствителни теми е за предпочитане децата да се информират от проверени източници, които ще им поднесат информацията ясно, балансирано, отговорно и етично, отколкото да се сблъскат с тези новини случайно, поднесени им от връстници, от медиите за възрастни или от социалните мрежи“, пишат от платформата Книговище.бг.

Авторите на насоките отбелязват също, че като всички нас, и днешните деца са залети от огромен информационен поток. Предизвикателство в днешно време е не толкова получаването на информация, а отсяването на истински важното сред всичко онова, което получаваме по различните медийни канали.

Когато създаваме материал за деца, трябва да сме сигурни, че той ще е полезен за тях, посочват от Книговище и АЕЖ.