Повечето деца на 15 години в развитите държави са доволни от живота си, установи доклад на Организацията за икономическо сътрудничество развитие (ОИСР), който обръща внимание и на тормоза в училище, както и на времето, прекарвано от някои в интернет, съобщи АФП.
По скала от 0 до 10 тийнейджърите оценяват задоволството си от живота средно със 7,3. Средният индекс на българските тийнейджъри е 7,4.
Почти 12 процента от учениците в ОИСР обаче не са доволни от живота си. Процентът може да надхвърли 20 в някои държави (Южна Корея, Турция). В Холандия само 4 процента от тийнейджърите са казали, че са недоволни от живота си. В България те са 13,9 процента.
ОИСР публикува през декември 2016 г. основните резултати от Програмата за международно оценяване на учениците PISA 2015 за постиженията на 15-годишните ученици по природните науки, математика и четене. В същата програма са зададени и въпроси за това как се чувстват – какъв е успехът им в училище, какви са отношенията им със съучениците и учителите, какъв е животът им в къщи и какво правят в свободното си време.
За някои училището е „място за мъки“.
В 34 територии от 53-те държави членове и партньори, повече от 10 процента от анкетираните казват, че съучениците им се подиграват няколко пъти месечно. Около 4 процента се оплакват, че ги блъскат или удрят многократно за един месец, а 7,7 процента са жертви на физически тормоз. Сред често тормозените, 42 процента не се чувстват на мястото си в училище.
За България индексът за принадлежност към училище е отрицателен – минус 0,34.
68 процента от анкетираните са казали, че се чувстват на мястото си в училище, а 70,3 се чувстват там като аутсайдери. Индексът за тормоз е 0,14. 24,7 процента от анкетираните българчета са се оплакали общо от тормоз, от присмех – 12,4, от удар и блъскане – 9,1 процента.
Докладът обръща внимание и на времето, прекарвано в интернет – средно повече от два часа дневно след училище и повече от три часа дневно през почивните дни.
Повече от четвърт от анкетираните (26 процента) прекарват над шест часа на ден в интернет през уикенда, а 16 процента – над шест часа дневно през учебните дни. Към подобно прекаляване с интернет са по-склонни децата, които се чувстват изолирани в училище.
Като най-чести причини за стрес тийнейджърите посочват натиска да изкарват високи оценки и безпокойството да не изкарат лоши.
За доклада са оценявани 540 000 ученици в 72 участващи държави и икономики, които са попълнили тестовете PISA за природни науки, математика и четене.