Чудя се как да ви опиша настроенията си по повод новия казус, разразил се в социалните медии. Не мога да реша дали да подходя сиво, сухо и черно-бяло, каквито са част от новите учебници за 8 клас, или пък да се хвърля да говоря разпалено и отривисто като другите учебници – тези, цветните, набедени, че са и за богаташи.
Понеже моето дете е малко и твърде далеч от осми клас, признавам си, че разбрах за прословутия двувариантен учебник едва днес. И като повечето хора, шокът от тази новина ме удари силно. Защо по дяволите някой ще печата черно-бял и цветен учебник по математика? Защо разликата между цветния и черно-белия учебник е цели 3 лева, при положение, че за една голяма печатница разликата в печата възлиза на стотинки? Защо тази нова схема на „предоставяне на избор“ се появява точно, когато за осми клас има нова учебна програма и никой не може да се възползва от закупуването на учебник на старо? Нещо намирисва ли ви тук?
Сигурно прави впечатление, че не коментирам как ще се чувстват самите деца, които не смеят да си извадят учебника от чантата, защото е черно-бял. Първоначално разсъждавах точно над този казус, и то доста емоционално. Спомних си колко жестоки и зли могат да бъдат децата и колко подигравки можеш да отнесеш за най-малкото нещо. После обаче си спомних и други неща.
Припомних си, че в осми клас вече не говорим за малки деца, говорим за съзряващи хора, които пълнокръвно живеят като нас – ходят по заведения, някои пият и пушат, гледат филми, четат, чистят, дори понякога работят. Тези осмокласници вече са членове на обществото на големите и в тази връзка е странно да се опитваме да ги предпазим от нещо, което те самите са видели добре – неравнопоставеността. На 14-годишните няма нужда обясняваш защо Пешо има най-новия iPhone и защо Лили носи чанта Prada и лимитирана серия маратонки на Adidas. Те много добре знаят, че ресурсите в света не са разпределени поравно, друго не са и виждали. Живели са в капитализъм, а комунизмът, който явно още живее в нас, за тях е само разказ от миналото.
14-годишните са и доста хитри и изобретателни. В тази трудна възраст, в която се намират, те имат вечното и неконтролируемо желание да бъдат бунтари, да не се подчиняват, да правят напук, да излъжат системата. Ето защо най-вероятното решение на осмокласниците в случая с двата вида учебник, е следният – ще поискат от родителите си пари за цветната опция и ще си купят черно-бялата, за да похарчат разликата в кафето до училище. Или още по-добре, ще вземат парите от техните, но ще си преснимат учебника на ксерокс, за да минат още по-тънко и да превърнат спестеното в наргилета.
И това осмокласниците ще направят масово, без голямо значение от социалния статус, а именно защото са тийнейджъри и трябва да живеят извън правилата, нормите. Някои от тях дори няма да се сдобият с книжен вариант на учебника и ще разчитат само на електронно копие, въпреки неговата все още несъществуваща роля в класната стая.
Така че, не тъжете за нашите 14-годишни хлапета, те ще се оправят. Тъжете за родната ни образователна система, за МОН, за издателство „Просвета“. Защото те са толкова назад от всичко, че сякаш изобщо не съществуват. Появяват се от време на време в случаи като този, за да ни скъсат нервите и после пак потъват в небитието.
В конкретната ситуация МОН твърди, че не одобрява наличието на цветен и черно-бял учебник, а само съдържанието, графичния дизайн и полиграфическото изпълнение. Отпечатването на черно-бяла опция е изцяло в ръцете на издателствата. По този повод от пресцентъра на министерството заявиха и че не делят децата на бедни и богати, а общата цел е образованието да дава равен шанс за успех на всички деца.
Управителят на издателство „Просвета“ пък аргументира пред БНТ присъствието на черно-белия вариант с това, че той е за „родители, които са притеснени“. Няма нужда да сме добри психолози, за да разберем, че човекът има предвид бедните семейства.
Интересен парадокс тук е, че уж се напъваме да помогнем да затруднените родители, а всъщност при всяко положение издателство „Просвета“ е на печалба.
Въпреки че на никого не е нужно, се пускат черно-бели и цветни учебници по математика, така че семействата, които се притесняват да не унижат децата си, ще предпочетат по-скъпата версия, дори да е безсмислена. Хитро, нали?
И това не е всичко. Издателството печели немалко от надутата разлика между цветния и черно-белия вариант, защото знае колко чувствителни са родителите спрямо осигуряване на най-доброто за детето им. Печели и от липсата на конкуренция с учебниците на старо, удобно сервирана с новата учебна програма.
С две думи, издателството е изградило една много печеливша стратегия, която самото то е предложило, одобрило и изпълнява. И нормално да е така, след като има благословията на МОН. В крайна сметка „Просвета“ си изигра картите много добре – използва дупките в системата, насъска бедни срещу богати и удари родителите по слабото им място – децата им. Ако не друго, то следващият ход на издателството трябва да бъде издаването на учебник по психология и манипулиране на масите.