По какво ще познаете, че съм „отломка от миналото“

| от Ема Иванова |


Мое мило дете на по-възрастни родители,

Само докато се обърна, времената така са се променили, че с изумление установявам, че все по-често се чувствам, а и вероятно изглеждам в твоите очи, така, сякаш съм „отломка от миналото“.

Аз и баща ти – тези твои родители-„отломки“, представи си, упорито и за изумление продължават да живеят и да работят в свят, който постоянно се променя и вече не е както беше преди 30, 20 и дори преди 10 години… Но сме запазили някои свои „демодирани“ навици.

За нас, „отломките“, промените през годините не са изненада, свикнали сме, но остаряването идва с усещането, че голяма част от някогашното е изчезнала. И се е заменилa с нещо ново – което може и да е по-хубаво и по-удобно, но често не е.

Не става дума само за материалния свят. Онова, което си спомняме от детството и младостта си, безвъзвратно е остаряло и загубило актуалност, демодирало се е – включително отношения, социални навици, дори политическите системи или пък общите въприятия за добро и лошо – ценности, които колкото и да са непреходни, толкова са и крехки. Затова се чувстваме толкова остарели и ние.

А какво да говорим за баба ти и дядо ти, които дори си спомнят времената на грамофона, магнетофона, касетофона и дори баба пази у дома си онова мистериозно нещо, наречено проектор за диапозитиви?

Сегашният свят е дотолкова различен от доскорошния, че чак е странно как дори е възможно една седемдесетгодишна жена (баба ти) да общува с тригодишно – това е все едно Мария Антоанета да си говори, да кажем, с Били Айлиш. Много е вероятно да установят в една общочовешка и винаги валидна вселена, че всъщност не са чак толкова различни, въпреки епохите и модите, но и вероятността да нямат нищо общо все пак е реална.

Но не сме „виновни“ ние, че понякога се чувстваме като „отломки“.

Времената буквално търчат, блъскани в неудържимия си бяг от технологиите.

Някога, в онова малко по-бавно течащо време на моето детство и ранна младост, епохите сякаш се определяха от музикалната индустрия и от модата, която не беше „бърза“ и все още се наричаше „висша“.

Тогавашните индустрии – основно модната и музикалната – бяха оцветили младостта на поколенията на 50-те, 60-те, 70-те, 80-те, 90-те и дори началото на 2000-те с общата палитра на слухово-визуалната култура.

Те, както и други браншови индустрии, бяха насадили усещането за свят, който в крайна сметка е доминиран и воден напред от талантливите – независимо дали музиканти, актьори, режисьори, модели или футболисти…

Индустриите носеха в себе си духа на времето, по тяхната воля измервахме отминалите десетилетия и си създавахме представата за „остаряло“.

А сега единствената наистина работеща и определяща модите и времената индустрия – е технологичната.

Не е само интересът ни към музиката, която ни определя като безвъзвратно остарели, нито огромните ни плейлисти в Spotify, в които на десет стари песни се прокрадва нещо ново, което задължително се оказва непопулярно.

Не е и представата ни за мода и усещането ни, че вече сме виждали всичко и младежките дрехи просто са рециклирани наши стари модни увлечения.

Нито е фактът, че всичко в модата, което някога ни се е струвало грозно, сега се харесва от децата ни, а ние самите не им се харесваме.

Не е и очевидно невярното ни убеждение, че все пак в света има място и за други неща, отвъд онези, подлежащи на дигитализиране и обяснение в рамките на кратичко онлайн видео.

Нито са внезапно остарелите ни изрази („Купона да върви“ чух да казва една позната онзи ден и осъзнах, че не само аз съм безумно неактуална с моето „готино“ и „кофти“)…

Още за езика на (пред)пуберите:

Та, така, мило дете на възрастни родители,

В контекста на горното, не се учудвай, моля, че твоите олд-скуул старци – все още прибягват понякога до следните безнадеждно остарели форми на забавление:

„Отломките“ сваляме филми през торентите.

Тъпо е, знам, особено в епохата на стрийминг-платформите, но толкова обичаме кино, особено от онова, генерирано от старите холивудски актьори – милионери. И да – харесваме филми, правени преди 20, 30 или 40 години. Стриймингът е нелегален, ще възразите. Е, „отломките“ все още вярваме, че за някои продукти на световната култура е възможно и да не се плаща.

Понякога слушаме CD-та в колата.

Защото и колата ни е стара. Аз съм още по-голяма „отломка“ и защото все още държа своята 20-годишна уредба на видимо място в апартамента.

„Отломките“ понякога използваме USB-та.

Не се смей, дете, знам, че скоро ще спрат да ги произвеждат и продават, но старите навици умират трудно.

Имам будилник до леглото (е, поне е дигитален). И аналогов часовник на стената.

Поне ще се научиш да разпознаваш часа не през смартфона.

Тунерът на телевизора все още е с DVD-то…

Какво пък, само на 16 години е!

Чета хартиени книги. И теб, мило дете, те карам да ги четеш.

Това може би не е чак такъв белег на остарялост – все пак имам и „чечец“, както наричаш киндъла ми. Но хартиените книги, които наемам от кварталната библиотека, често са на по 20 плюс години и лепилото им се разпада. Само си представям за теб, тригодишното, каква „отломка“ от минал свят са тези книги! Дори някои от твоите детски книги и приказките в тях са остарели – как да ти обясня, мило дете, какво е „,каруца“, какво е „мелница“ и какво е „чифлик“… Говорете ми после, че „Под игото“ било остаряло!

В този ред на мисли, ако всичката ни култура е пълна с „остарели“ неща, може би трябва да обърнем мирогледа си.

Възможно ли е всъщност не ние да сме „отломките“, а просто някой прекомерно да бърза… Да бърза да подмени предметите, да пренареди навиците ни и в крайна сметка да монополизира културата? Възможно ли е всъщност развитието на технологиите да постига едно-единствено нещо: просто да помита паметта и да я кара да изглежда смешна и остаряла?

Доколко аз съм остаряла и доколко просто забързването е прекомерно (спомняте ли си все още текста от песента на „Щурците“ – „Дали аз закъснях или времето бързаше?“)…? Не знам.

Но със сигурност знам, че във всички случаи, мило мое дете, ми се иска ти да научиш и „остарелите“ неща от твоите родители-отломки. Така подмяната няма да е толкова скоростна – и може би е по-вероятно да остане нещо човешко, което да й се съпротивлява.

Така, както „отломките“ все още се съпротивляваме на напредването на годините.

Вижте още:


Повече информация Виж всички