Селфито – феномен или болест?

| от |

Селфито като болест

Преди време Американската психиатрична асоциация обяви, че правенето на селфита е психично разстройство. Според тяхната дефиниция то е „обсесивно – компулсивно желание на човек да си прави селфита и да ги публикува в социалните мрежи като начин да навакса за липсата на самоувереност и липсата на близост“.

АПА категоризира три нива на заболяването. Най-леката форма е, когато човек си прави поне три селфита на ден, но не ги публикува онлайн. Втората е, когато се снима поне три пъти на ден, но публикува снимките си в социалните медии и последната фаза – хроничен селфизъм, настъпва, когато човек се снима неконтролируемо на всеки час и публикува всяка снимка онлайн. Все още няма лек за заболяването освен когнитивно-поведенческа терапия.

След като повечето сайтове препечатаха новината, се оказа, че тя не е достоверна и почитателите на автопортретите не са болни. Въпреки че, както знаем всичко прекомерно не може да бъде категоризирано за нормално.

CANNES, FRANCE - MAY 15: (EDITORS NOTE: This image has been digitally retouched) A guest takes a selfie at the screening of "Under The Silver Lake" during the 71st annual Cannes Film Festival at Palais des Festivals on May 15, 2018 in Cannes, France. (Photo by Nicholas Hunt/Getty Images)

 

Да умреш заради едното селфи

В началото на 2014 година нашумя историята на британеца Дани Бауман, който направи опит за самоубийство заради страстта си към селфитата. 19-годишният младеж твърди, че е прекарвал по 10 часа на ден в това да се снима по 200 пъти с айфона си. Тийнейджърът е останал в дома си шест месеца, сваляйки килограми и грижейки се за тялото си в опит да направи перфектната снимка.

Той изпада в депресия, докато се опитва да постигне съвършеното селфи и взима свръхдоза, за да сложи край на живота си. Спасен е от майка си Пени, която го намира и го откарва в болница.

„Постоянно се опитвах да си направя перфектно селфи и когато осъзнах, че не мога, исках да умра“, казва Дани Бауман пред медии. Той е първият пример за пристрастен към селфитата във Великобритания. Започва да публикува свои снимки във Facebook преди 4 години, но страстта му се превръща в мания през 2011 г., когато получава отказ от модна агенция да стане техен модел.

„Хората не осъзнават, че когато публикуват снимки на себе си във Facebook и Twitter, се пускат по спирала, която излиза от контрол. Това да получиш одобрението на другите се превръща в мисия, която може да унищожи живота ти“, казва Дани. За него това е пристрастяване, равносилно на наркотиците, алкохолът или залагането.

селфи

Селфитата като форма на ПР

Модата на селфитата залива целия свят – много известни личности използват това като реклама или пиар. Качвайки лични снимки в социалните мрежи, те промотират самите себе си и новините около тях.

Тази година Риана пусна кадър в Инстаграм, за да обяви старта на новата си колекция бельо. Бионсе и Джей Зи миналата седмица споделиха в социалните мрежи новината за излизането на съвместния им албум.

Каналите за реклама и ПР се промениха изцяло последните няколко години – Инстаграм и останалите социални мрежи се превърнаха в информационно „табло“ за всичко ново и модерно.

Селфитата като начин да печелиш пари

Селфито стана толкова популярно, че се превърна в основен тренд сред рекламодателите. Известните личности получават сума пари, за да си направят селфи с даден продукт.

Снимаш се в огледалото, докато си миеш зъбите с нова паста за зъби, от която усмивката ти става зашеметяващо бяла и съответно получаваш пари за този кадър. По този начин зарибяваш аудиторията си в Инстаграм, че зъбите ти са перфектни, благодарение на продукта, с който си се снимал.

Последните две години селфито се превърна в бизнес за инфлуенсърите. Колкото повече последователи и харесвания на даден авторпортрет имаш, толкова по-голяма сума пари имаш възможност да получиш.

Това продуктово позициониране вече официално се афишира в социалните мрежи, като световните звезди го маркират над снимката си.

Честит ден на селфито!